Inkoon seurakunnan toiminta 28.2.2021 asti

Inkoon seurakunta sopeuttaa toimintaansa niiden määräysten ja ohjeiden mukaan, joita hallitus, THL, avi, kirkkohallitus ja tuomiokapituli ovat jakaneet.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Jumalanpalvelukset ja toimitukset ovat sellaista lakisääteistä toimintaa, jota seurakuntien tulee ylläpitää kaikissa tilanteissa (KL 4: 1 §).

Jumalanpalvelukset Inkoon seurakunnassa toimitetaan kirkossa, pääsääntöisesti ilman seurakuntalaisia. Korkeintaan 10 henkilöä saa olla yhtä aikaa paikalla kirkkosalissa, joten vain ne, joilla on tehtävä jumalanpalveluksessa, voivat olla paikalla. Jumalanpalvelukset striimataan ja lähetetään suorina, jotta seurakuntalaiset voivat osallistua niihin seurakunnan sähköisten kanavien kautta (kotisivut, Inkoon seurakunnan sivut Facebookissa ja YouTube)

Kirkollisissa toimituksissa voi olla yhtä aikaa läsnä korkeintaan 10 henkilöä, työntekijät mukaan lukien. Myös toimitukset tulee järjestää mahdollisimman pienimuotoisesti. Hautajaisissa voi läsnäolijoiden määrä ylittää 10 pastoraalisista syistä. Toimitukset tulisi toimittaa ensisijaisesti seurakunnan tiloissa.

Turvallisuus toimitusten yhteydessä

Vain terveet henkilöt saavat osallistua kirkollisiin toimituksiin. Tämä koskee niin työntekijöitä kuin muita läsnäolijoita. Toimituksissa tulee pitää 2-metrin turvavälejä. Ennen tilaisuuden alkua tulee kädet pestä tai desinfioida. Kaikkien läsnäolijoiden tulee käyttää hengityssuojaa.

Toiminta seurakunnassa

Kaikki aikuisten vapaa-ajan toiminta ja kaikkien ryhmien toimita keskeytetään seurakunnassa toistaiseksi. Lapsille ja nuorille (alle 20-vuotiaat) suunnattu sisätiloissa järjestettävä toiminta keskeytetään toistaiseksi.

Päätöksenteko seurakunnassa

10 henkilön rajoitus ei koske luottamushenkilöiden kokoontumisia seurakunnissa.  Kokoontumisissa tulee kiinnittää erityistä huomiota turvallisuusjärjestelyihin. Kirkkolaki ei anna tällä hetkellä lupaa järjestää sähköisiä kokoontumisia.

Kirkkoherra päättää paikallisella tasolla, kuinka koronaohjeistuksia seurakunnassa sovelletaan ja miten niitä esiin nousevissa tilanteissa tulkitaan.

Muista:

1. Mene koronatestiin, jos sinulla on oireita, ja pysy kotona.
  2. Pidä 1-2 metrin välimatka muihin ihmisiin.
  3. Noudata huolellista hygieniaa, erityisesti jos sinulla on nuhaa ja yskää.
  4. Käytä hengityssuojaimia, jos et voi pitää välimatkaa.
  5. Ota koronavilkku käyttöön puhelimeesi.

Tom Sjöblom, kirkkoherra

Inkoon seurakunta