Stora Fagerö

Stora  Fagerön mökki

Stora Fagerö, 10210 Inkoo

(09) 221 9030

Stora Fagerö on kuulunut kirkolle jo muinaisista ajoista lähtien. Ensimmäinen kalastajatorppari ja metsänvartija saarella oli Torpin kirkkoväärti, maanvuokraaja Matts Johansson vuonna 1758.

Inkoon seurakunta omistaa pääosan Stora Fageröstä, alueen johon kuuluu 70 ha maata ja 262 ha vesialueita. Saaren eteläosassa on rakennettu alue, joka ei ole seurakunnan omistuksessa.

Saaren pohjoisosa, 32 hehtaarin kokoinen alue, on vuokrattu Uudenmaan virkistysalueyhdistykselle. Sekä inkoolaisilla että muilla on mahdollisuus nousta maihin ja oleskella saarella. Saarella on keittokatos, grillipaikka, jäteastia, kuivakäymälä ja vesikaivo. Saarella ei ole luvallista kaataa puita tai tehdä muita pysyviä toimenpiteitä, ei myöskään kalastaa tai metsästää ilman Inkoon seurakunnan erillistä lupaa.

Saaren itäosassa, vuokratun alueen ulkopuolella, on seurakunnan omistama mökki jota seurakunnan työntekijät, luottamusmiehet sekä pienryhmät käyttävät.

Alueen valvojana toimii työryhmä, jonka puheenjohtajana toimii Peter Arnkil (puh. 0400-473043), myös seurakunnan talouspäällikkö Seija Korhonen (puh 09-22190313) kuuluu työryhmään.

wc wc