Uutislistaukseen

Pauna Mira IMG_7070_P-2.jpg

Päivän saarna, Kaatuneitten päivä

17.5.2020 09.50 Mira Pauna

Matt. 6: 5-13

Jeesus opetti ja sanoi:
    ”Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä.       Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
    Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.     Rukoilkaa te siis näin:
      - Isä meidän, joka olet taivaissa!
      Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
      Tulkoon sinun valtakuntasi.
      Tapahtukoon sinun tahtosi,
      myös maan päällä niin kuin taivaassa.
      Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
      Ja anna meille velkamme anteeksi,
      niin kuin mekin annamme anteeksi niille,
      jotka ovat meille velassa.
      Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen,
      vaan päästä meidät pahasta.”

Laulakaa, taasen kunniaa Herran, katsokaa, kuinka kaunis on maa.
Kiittäkää, Herra hoivaten kantaa, silloinkin, kun kellot kumahtaa.

Näin lauletaan Kalervo Hämäläisen kirjoittamassa Veteraanien kiitoslaulussa. Veteraanien kiitoslaulu saattaa olla sinulle tuntematon. Tunnet ehkä paremmin Veteraanien iltahuudon, jota lauletaan usein näin kaatuneiden muistopäivänä. Veteraanien kiitoslaulu on toinen sanoitus samaiseen kappaleeseen. Kaatuneiden muistopäivällä on pitkä perinne, olemme viettäneet sitä vuodesta 1940 lähtien. Tänään kahdeksan vuosikymmenen jälkeen haluamme edelleen vaalia ja kantaa rukousta edesmenneiden sodissa menetettyjen omaistemme, ystäviemme ja läheistemme puolesta.

Päivän evankeliumi johdattaa meitä rukoukseen itsemme, että muiden puolesta, sillä se opettaa meille Isä meidän rukouksen. Rukouksen, joka on opeteltu ulkoa jo rippikoulussa. Voisi sanoa, että Isä meidän rukous on maailman parhain rukous, onhan Jeesus sen meille itse opettanut.

Isä meidän rukous saattaa tuntua sinusta liian kuluneelta, tylsältä tai rukoukselta, joka nyt vaan kuuluu sanoa, mutta se ei vain ole sitä. Tuttu rukous tuo turvaa sekä uusissa elämäntilanteissa se avautuu uudella tavalla, kun rukousta pohtii enemmän.

Isä meidän rukouksessa on monta kohtaa, johon voi tarttua. Sanotaan, että se sisältää kaiken kaikkiaan seitsemän erilaista pyyntöä. "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet", on näistä pyynnöistä viides.

Pyyntö on minusta Isä meidän rukouksen kaikkein vaikein ja vaativin. Miksi? Tämä pyyntö pakottaa meitä ihmisiä kohtaamaan omaa elämäämme. Joudumme pohtimaan sitä, että pystynkö minä antamaan anteeksi? Pystynkö todella armahtamaan minulle väärin tehneitä teosta riippumatta? 

Anteeksiantaminen on yksi vaikeimmista asioista ihmisen elämässä. Mitä enemmän koemme, että meitä on kohdeltu väärin, sen vaikeampaa meidän on antaa anteeksi toiselle. Kuitenkaan anteeksiantaminen ei saisi riippua siitä, mitä toinen on tehnyt. Koetun vääryyden suuruudella ei saisi olla väliä, mutta meille ihmisille sillä tuntuu olevan merkitystä. On paljon helpompaa antaa toiselle anteeksi, jos kyseessä on pieni asia kuin että se olisi iso.

Kuinka siis pystymme aina antamaan anteeksi? Itse emme siihen pysty, siksi me pyydämme rukouksessa Jumalalta apua. Hän auttaa meitä antamaan muille ihmisille anteeksi, niin kuin Hän on anteeksi antanut meille kaikille. Me rukoilemme, että Jumala antaa meille anteeksiantavan ja lähimmäistä armahtavan mielen, sillä muuten emme pysty antamaan toinen toisillemme anteeksi.

Ilman anteeksiantamusta ja toisen armahtamista me ihmiset katkeroidumme, joka synnyttää meissä negatiivisuutta, vihaa, pahaa oloa sekä vie meitä kauemmas Jumalasta. Toiselle anteeksiantaminen vapauttaa meidät tästä katkeruudesta, ja sen synnyttämistä tunteista. Me saamme ilon ja rauhan sydämeemme, Jumalan rakkaus asuu meissä.

Veteraanin kiitoslaulun sanoin:

Kaitsija maan sekä taivaan, turvamme kilpemme on.
Armonsa suuri on aivan, suuri ja mittaamaton.

Mira Pauna, pastori