Virkatodistukset tilataan Espoon aluekeskusrekisteristä 1.4.2022 alkaen.

Evankelisluterilaisten seurakuntien kirkonkirjojen- ja väestökirjanpito Suomessa keskitetään alueellisiin keskusrekistereihin. Siirto perustuu kirkkohallituksen tekemään päätökseen.

Inkoon seurakunnan logo

Uudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa seurakuntien keskittyminen perustehtäväänsä. Tarkoituksena on myös, että kaikki viralliset asiakirjat, sukuselvitykset ja -tutkimukset voisi saada yhdestä ja samasta paikasta, kun aikaisemmin ne jouduttiin pyytämään jokaisesta seurakunnasta erikseen, joiden alueella asiakas on asunut.
Alkaen 1.4.2022 vastaa Espoon aluekeskusrekisteri virkatodistusten ja sukuselvitysten kirjoittamisesta Inkoon seurakunnan jäsenille. Sukuselvitysten käsittelyajat ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen pitkät. Esimerkiksi perunkirjoitusta varten kannattaa pyytää lisäaikaa. Aluekeskusrekisteri hoitaa myös avioliiton esteiden tutkinnat sekä rekisteröi kasteet ja vihkimiset.
Inkoon seurakunnan kansliasta varataan edelleen kirkolliset toimitukset ja seurakunnan tilavaraukset sekä hoidetaan hautaustoimeen liittyvät asiat.
Espoon aluekeskusrekisterin yhteystiedot:
keskusrekisteri.espoo@evl.fi
Puh. 09 8050 2600 (ma–ti klo 9–15, ke–to klo 9–12)
Postiosoite: PL 200, 02771 Espoo
Käyntiosoite: Kirkkokatu 1, 02770 Espoo (toistaiseksi vain puhelimitse ja sähköpostitse)

2022-03-31 12:47:24.0