Tietoa seurakuntaelämästä Inkoossa 1.6.2021 alkaen

Inkoon seurakunta sopeuttaa toimintaansa niiden määräysten ja oheiden mukaan, joita hallitus, THL, avi, kirkkohallitus ja tuomiokapituli ovat jakaneet.

Logo.jpg

Lämmin ja valoisa kesäaika on täällä! Meillä kaikilla on takana vuosi ja talvi, joka kenties on muuttanut tapaamme ymmärtää mistä yhteisöllisyydessä on todella kysymys. Yhteisöllisyys on jotakin sellaista, johon meillä on tarvetta. Se on inhimillisen olemassaolon perustarve.

Kirkko ja seurakunta on alun alkaen rakentunut ajatukselle siitä, että me, jotka elämme ja toimimme seurakunnassa muodostamme yhteisön. Kuten Paavali kirjoittaa 1. korinttolaiskirjeessä 12:12, me kristityt muodostamme yhden ruumiin Jeesuksessa, ja eri ruumiinosat eivät ole erikseen mitään, mutta yhdessä meissä on elämä.

Juuri tämän vuoksi on mennyt vuosi ja talvi ollut niin raskas meille, jotka työskentelemme seurakunnassa. Emme ole voineet elää yhteydessä seurakuntalaisiin, sillä tavalla kuin olisimme toivoneet. Digitaalinen seurakunta, nauhoitettuineen ja striimattuineen jumalanpalveluksineen ja Teams-kokoontumisineen, on toiminut hyvin, mutta ei voi kuitenkaan korvata elävää ja fyysistä kohtaamista luonnollisessa maailmassa. Iloisena voinkin nyt kertoa, että koronatilanne on alueellamme parantunut niin hyvin, että voimme jälleen avata seurakunnan toimintaa ja seurakuntalaiset ovat tervetulleita osallistumaan jumalanpalveluksiin ja muuhun toimintaan, tietyin rajoituksin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että pidämme nyt taukoa verkkojumalanpalveluksiemme kanssa.

Tässä on seurakunnan uudet ohjeistukset jumalanpalvelusten ja muun toiminnan suhteen (voimassa 15.6. 2021 asti):

1. Jumalanpalvelukset avataan osallistujille 6.6. alkaen. Degerbyn kirkossa voi 20 osallistujaa olla läsnä. Inkoon kirkossa voi 30 osallistujaa olla läsnä. Hengityssuojaa tulee käyttää ja turvavälejä noudattaa sen mukaan mitä henkilökunta paikan päällä ohjeistaa.
  2. Toimitukset tulee järjestää niin pienimuotoisesti kuin mahdollista, mutta 30 osallistujaa voi olla paikalla Inkoon kirkossa ja 20 Degerbyn kirkossa (turvaohjeita noudattaen). Ulkona järjestettävissä toimituksissa voi olla läsnä 50 osallistujaa. Toimitukset järjestetään pääsääntöisesti seurakunnan omissa tiloissa.
  3. Samat osallistujamäärät koskevat kaikkia kirkoissa järjestettäviä tilaisuuksia.
  4. Seurakunta ei kesäkuussa vuokraa tilojaan ulkopuolisille.
  5. Seurakunnan sisätiloissa järjestettävään toimintaan voi osallistua 10 henkilöä kerrallaan. Ulkona järjestettävässä toiminnassa osallistujamäärä on 50 henkilöä. Lasten ja nuorten toiminnan osallistujamääriä ei ole rajoitettu.
  6. Kahvi ja ruokatarjoilua on ainoastaan ulkona järjestettävissä tilaisuuksissa. Emme vielä kesäkuussa voi osallistua muistotilaisuuksiin tai kastekahvituksiin.

Elämme toivossa, että voimme pikaisesti avata toimintaamme vielä enemmän. Voit seurata tilannetta täällä meidän kotisivullamme.

Kesäisin terveisin,

Tom Sjöblom, kirkkoherra