Rippikoulu ja konfirmaatio

Rippikoulussa opetetaan kristinuskon perusteita ja pohditaan elämistä ja ihmisenä olemista. Rippikoulun jälkeen sinulla on mahdollisuus osallistua konfirmaatioon. Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Toimituksen tarkoituksena on vahvistaa se usko, johon sinut on lapsena kastettu. Jos sinua ei ole kastettu lapsena, tulee sinut kastaa ennen konfirmaatiota. Tämä voi tapahtua esimerkiksi konfirmaatiomessun yhteydessä.

Konfirmaatiomessu pidetään Inkoon kirkossa rippikoulunkirjeessä ilmoitettuna ajankohtana. Ennen konfirmaatiota järjstetään harjoitus kirkossa, jonka aikana mennään läpi koko toimitus. Valokuvaus tapahtuu yleensä harjoituksen yhteydessä.

Jokaisella konfirmoitavalla osallistuu yksi kummi (tai useampi, jos tila sallii) toimitukseen, olemalla mukana konfirmoitavan siunaamisessa. Jos kummi ei voi osallistua tilaisuuteen, voi hänen tilallaan olla yksi vanhemmista tai joku muu konfirmoitavalle tärkkeä aikuinen.

Konfirmaation yhteydessä on monilla perheillä tapana järjestää myös rippijuhla. Se haluaako konfirmaatiota juhlia vai ei on kuitenkin jokaisen oma henkilökohtainen asia.

Ilmoittaudu mukaan vuoden 2024 ripareille!

Vuoden 2024 rippikouluihin voi ilmoittautua 13.10.2023 kl 7.00 – 12.11.2023 klo 21.00 Kts vaihdoehdot alla olevasta kirjeestä.

Ilmoittaudu tästä linkistä (linkki aukeaa 13.10.2023 klo 7.00): ilmoittaudu

Lisätietodot tarvittaessa:

Lotta Ahlfors

nuorisoteologi

Inkoon seurakunta

puh 050-498 9162 / sähköposti lotta.ahlfors@evl.fi

Tuleva rippikoululainen perheineen kirje
Konfirmaatio kirkossa

Tom Sjöblom
Kirkkoherra

Bollstantie 2 A, 10210 Inkoo

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen